و این شورای اردکان

منتشرشده توسط حمید حاجی اسمعیلی اردکانی در تاریخ

تا کمتر از یک ماه دیگر انتخابات مهم ریاست جمهوری برگزار می شود انتخاباتی که اثر کلانی بر کشور و آینده چهار ساله ی آن دارد اما علاوه بر ان انتخابات مهم دیگری که به صورت ملموس تر با زندگی روز مره مردم ارتباط دارد ، انتخابات شوراهاست که باید – با توجه به مضمون سخنان رهبر معظم انقلاب – باعث افزایش اعتماد عمومی ، حل مسایل جاری زندگی مردم ، حفظ و ارتقاء اصالت ایرانی اسلامی شهرها و اخلاق و فرهنگ مردم ، اولویت دادن به مناطق محروم و… شود.

اما نیم نگاهی به شوراها به طور کلی و شورای شهرم اردکان ، نشان می دهد که مسایل بالا کمتر تحقق یافته است.از آنجا که پرداختن به مسائل کلان شورا در سطح ملی فرصت و فراغ دیگری می طلبد ، به ذکر چند نکته از باید ها و نباید های شورای شهر اردکان می پردازم  امید آنکه برای آینده مفید و موثر باشد. در این راستا از سه منبع مهم سخنان مقام معظم رهبری ، قانون شورا ها و بررسی و مطالعات میدانی ام بهره می گیرم و امیدوارم خوانندگان محترم مرت در این امر یاری دهند.

1- اعضای شورا : به فرموده ی رهبری معظم انقلاب اعضای شورا باید افرادی باشند بدون توقع ، فداکار ، به دور از ریا وو مخلص که از اولین روز مسئولین پی گیر امور مردم باشد. نگاه کلی به اعضای شورا ی اردکان در سه دوره گذشته فاصله آنها را با این فرمایش روشن می کند .

اکنون باید انتخابی کرد که برآیندش به این ملاک ها نزدیک باشد.

داشتن ارتباط دایمی با مردم و نه فقط موضعی و مقطعی ، امانت داری ، کفایت ، نجابت و حسن سلوک از موارد دیگر توصیه های امام جامعه برای انتخاب اعضای شوراست.

گرچه باید از نظر دور نداشت که اعضای شورای این سه دوره دارای حسن سلوک بوده اند ، اما باید خود افراد و دیگران به خود بنگرند و ببینند که آیا به معیار های دیگر هم نزدیک بوده اند ؟ و می دانیم که : بل ان الانسان علی نفسه بصیره ، ولو القی معاذیره (سوره مبارکه قیامت آیه 14 و 15)

وجود یک روابط عمومی مستقل برای شورا و پی گیری صادقانه دو مفهوم همراه با هم اند . چرا باید در شورای ما روابط عمومی قوی ای نباشد و یا اصلا شورا نهاد روابط عمومی نداشته باشد؟

مگر غیر از این است که شورا از طریق این نهاد می تواند به مردم نزدیک تر شود ، اوضاع را بهتر بفهمد و تلاش صادقانه اش را بیشتر کند؟ آیا زمانی که مردم می بینند منتخبانشان مجدانه به دنیال کارشان هستند ، احساس رضایت نمی کنند و آیا این احساس در سرور و شادی عمومی اثری مضاعف ندارد؟

از سوی دیگر وجود تخصص و تجربه و البته دانش از مواردی است که شورای اردکان باید همچنان به سوی آن حرکت کند . افرادی متخصص در عمران شهری ، امور اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی که نتیجه ی حضور آنان  ،توسعه همه جانبه و عادلانه شهر باشد، از اسراف و دوباره کاری جلوگیری شود و باعث دور زدن قانون توسط سود جوها نشود و بالاخره پیشرفت کارها  برای همه ملموس تر به نظر آید.

از دیگر موارد بسیار لازم ساده زیست بودن و تاثیر ناپذیری از نفوذ تروت و قدرت است.که مفهومی بسیار نزذیک با تقوا و اخلاص و از نتایج آن دوست. صفاتی که فرد را یک مسئول و مکلف می سازد نه یک طلبکار و کامروا.

در این راستا حضور بانوان بسیار مغتنم است که آنان نیمی از جامعه اند. در موارد بسیار خوش فکر تر و خلاق تر .

به راستی مسایل مربوط به زنان چه قدر در شورای شهرمان مورد توجه بوده است؟

از دیگر سو افراد متعهد و متخصص ، شهرداری قوی  را به دور از جنجال ها و مسایل سیاسی انتخاب می کنند که باعث می شود تا شهردار ، شورا را ریشه خود بداند و شورا نیز به تقویت همه جانبه ی شهردار منتخبش بپردازد و به این صورت مجموعه مدیریت واحد  شهری شکل می گیرد و همه در جهت تقویت فضای مادی و معنوی شهر ، گام بر می دارند.

2- ساختار و وظایف شورا:

در قانون فعلی شورا ها با وجود نقص ها و کاستی ها ، نکات بسیار خوبی گنجانده شده که می تواند به عنوان یک بازوی قوی برای پیشبرد اهداف شورا باشد. مواردی چون : تعیین حدود شهر و طرح هادی آن ، انتخاب شهردار وجود استقلال نظر و پذیرش نظر شورا در صورت سکوت مراجع بالاتر  – مثلا در مورد تصویب اساسنامه ی شرکت های وابسطه به شهرداری – ارائه لایحه های اصلاحی  در مورد مسایل مختلف ، تعیین و تغییر عوارض ، حضور در شورای تامین  و وجود شان نظارتی و قضاوت.

اما مواردی چون تایید حکم شهردار توسط استاندار ، می تواند از نقاط ضعف قانون محسوب شود . گرچه نگاهی دقیقتر به این ماده – که ماده ی اولی شوراست- اصلاحی بودن آن را مشخص می کند و شاید ناشی از آن باشد که نزاع ها میان شورا و شهرداری کمتر شود چرا که تجربه تاریخی نشان از وجود بیش از حد معمول این کشمکشهاست که به طور قطع به نفع مردم نیست.

به هر حال نگاه اصلاحی به قانون نگاهی نیکوست اما نه تا آن حد که قانون را غیر منصفانته و پر اشکال بدانیم . پرواضح است که با وجود قانون فعلی نیز می توان کارهای بزرگی را برای مردم انجام داد که در بسیاری از موارد مورد توجه شورای شهر اردکان واقع نشده است. کارهایی مثل ایجاد میدان میوه و تره بار واقعی  با قیمت های تخفیفی برای مردم ، ایجاد روابط عمومی مستقل برای شورا ، تشکیل ستاد مبارزه با قانون گریزی ، توجه عادلانه به تمام نقاط شهر  با تشکیل ستاد راهبری و پایش یا با هر اسم دیگیر ، مبارزه با فساد درون و برون سازمانی ، تشکیل کمیته با نوان و پی گیری مسایل این  قشر مهم جامعه ، تشکیل کمیته حمایت از جانبازان و معلولان در سطوح مختلف عمرانی و فرهنگی .

باری شورایئ کنونی و به تبع آن شهرداری متبوعش رشدی کاریکاتوری داشته است که باید برای خروج از این وضع و توسعه ی همه جانبه شهر ، راهکارهایی ارئه شود. این از ضعف قانون نیست بلکه از ضعف شورا و ساختار آن است  ساختاری که با وجود وضع مالی بسیار خوب ، کار آیی چندانی ندارد و باید گفت که متاسفانه این پول است که کار می کند نه چیز دیگری.


حمید حاجی اسمعیلی اردکانی

من معلم و اندکی طلبه ام .....

1 دیدگاه

محمد · 14/05/2013 در 5:14 ق.ظ

سلام ، یعنی الان باید به کی رای بدهیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *