کاستی ها و برنامه ها

منتشرشده توسط حمید حاجی اسمعیلی اردکانی در تاریخ

به نام رب جلیل
با سلام و عرض ادب خدمت مردم عزیز و فرهنگ دوست اردکان
در صحبت های روبرو با اقشار مختلف مردم ، ضمن ابراز لطف اظهار می داشتند که برنامه های شما برای ارتقاء اردکان به طور واضح بیان نشده است . گرچه برنامه ها ی من به صورت فشرده و خلاصه در بروشور آمده اما با توجه به کمی وقت صحبت موارد تکمیلی خدمت شما تقدیم می شود :
کاستی های شهر را می توان در سه قسمت : فرهنگی ، عمرانی و اقتصادی تقسیم بندی کرد.:
در بعد فرهنگی : در این بعد ، ابعاد اجتماعی ، سیاسی و ورزش از اهمیت بالایی برخوردار است .از جمله مسائل اجتماعی می توان به مساله ای مانند حجاب و تاثیر فرهنگ غیر بومی بر حجاب و به طور کلی فرهنگ عمومی مردم اشاره کرد. مسائل دانشگاه ها و سهم آنها در توسعه فرهنگی شهر نیز مورد توجه است. از موارد دیگر رویکرد خاص به مسائل فرهنگی دیگر مانند هنر ، نوع معماری ایرانی اسلامی و بومی و… ، مسائل خاص معلمان ( توانایی و چالش ها ) و مواردی چون تبلیغات شهری است. در بخش سیاسی هم که شاید می بایست عنوان جداگانه ای برای آن در نظر گرفت نیز می توان به پرهیز از سیاسی کاری و توجه به آنکه کار می کند ، اشاره کرد. شورای شهر عرصه رقابت های جناحی نیست.
در بحث محدوده : باید گفت که بحث محدوده امری است که باید در بستر آرام و بدون جنجال و با توجه به مستندات حل شود و البته که برای شهر و و مجموعه شهرستان بسیار مهم و اثر گذار است . گفتگوی صادقانه و برادرانه و همراه با دلیل و منطق راه گشاست و نباید به هیچ وجه حقوق مسلم مردم را وجه المصالحه قرار داد.
در بعد عمرانی : می توان به عدم عدالت در توسعه امکانات ، تاکید بیش از حد بر مکان های خاص مثل پارک شهر ، انجام کارهای غیر کارشناسی و عدم تطبیق با فرهنگ شهر را مثال زد که البته این آخری به فرهنگ رابطه ی مستقیم پیدا می کند. مواردی مانند ابتدای خیابان منجم اردکانی ، ورودی به میدان آیت ا… خاتمی رحمه ا… علیه از طرف خیابان آیت ا… صدوقی رحمه ا… علیه، طرح خیابان جدید در مزعه سیف که باعث خرابی تعدادی از خانه های تازه ساز شده ،مجسمه ها و نمادهای نصب شده و عدم تطبیق آن با فرهنگ شهر به جای نمادهایی چون انار و رناس یا پسته که همه اینها ناشی از نبود طرح چهار ساله و یا بی توجهی به آن است چرا که طبق قانون ، شهرداری باید طرح چهار ساله داشته باشد.
در بخش فضای سبز توسعه آن با توجه به شرایط بومی و آب و هوایی منطقه ای باید مورد توجه قرار گیرد چرا که موضوع کم آبی و کویری بودن ما جدی است و از سوی دیگر شهر به ریه احتیاج دارد و نمی توان ان را نادیده گرفت. توسعه و نگه داری فضاهای موجود مثل باغ ها و املاک سبز خصوصی نیز در این جهت راه گشاست.
در مورد خدمات شهری هم باید به سوی مکانیزه شدن و البته عدالت در خدمات به پیش برویم. مثلا بحث جداسازی زباله و بازیافت از مسائل مهم این حوزه است.
در بعد اقتصادی: می توان به توجه بیش از پیش شهرداری به مسایل مربوط به صدور مجوز ساختمان و تخفیف ویژه به خصوص در مناطق مرزی و اجرای طرح هایی برای تسریع در کار و اشتغال اشاره کرد.

برنامه های پیشنهادی با توجه با مشکلات موجود :
۱- اولویت دهی برنامه ها با رویکرد فرهنگی ،عمرانی و خدماتی مانند موضوع ترافیک که با فرهنگ سازی می توان جلوی بسیاری از هزینه های مادی و معنوی را گرفت، در هر صورت هرکار عمرانی و خدماتی که انجام می شود باید با نگاه فرهنگی نگریسته شود. در این راستا توسعه شهر الکترونیک با راهکار های مناسب بسیار ضروری و اجتناب ناپذیر است.
۲- ایجاد روابط عمومی برای شورا و انجام امور مختلف توسط آن ، مانند: نظر سنجی از شهروندان ، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ ، ایجاد مکان و زمانی برای طرح مشکلات مردم و ارتباط رودررو با اعضای شورا و رییس شورا جهت ارتباط رودرو با مسئولان و رفع سریع تر آن ها
3- تشکیل کمیته صیانت از حقوق شهروندی: با حضور افراد خبره و صاحب نظر برای بررسی مواردی چون : محدوده اردکان ، نظارت بر حسن اجرای مصوبات ، مبارزه با فساد ، رشوه خواری و دور زدن قانون در شهر و شهرداری ، اجرای صحیح طرح تکریم ارباب رجوع ، کنترل درآمدها و ارجاع به کمیته مشورتی جهت بررسی راهکارهای بهتر درآمدی و هزینه ای ، توجه بیش از پیش شهرداری به مسایل مربوط به صدور مجوز ساختمان و تخفیف ویژه به خصوص در مناطق مرزی و اجرای طرح هایی برای تسریع در کار و اشتغال . لازم به ذکر است که این کمیته در اکثر شورا های کشورهای جهان مورد توجه و اقبال است
4- ایجاد کمیته مشورتی و اتاق فکر : جهت کمک تخصصی به اعضاء در صورت لزوم و کمک به کارکنان شهرداری که اکثرا جوان و کم تجربه اند، کمک به طراحی طرح بلند مدت چهار ساله و بیشتر به منظور عدم دوباره کاری یا موازی کاری و بررسی راهکار های مشارکت بیشتر مردم ، توسعه فضای سبز با توجه به شرایط بومی و آب و هوایی منطقه و گسترش آنها و … در این راستا نقش کمک افراد اردکانی خارج از اردکان در ابعاد مشورتی بسیار مفید و سودمند است.
5- ایجاد و تقویت کمیته بانوان جهت مشارکت این قشر مهم و موثر و پی گیری امور تخصصی آنان
6- ایجاد گشت ۱۳۷ برای اطلاع از مشکلات جاری عمرانی ، بررسی و اقدام در جهت رفع ان ( از قبیل آسفالت کوچه ها ، اصلاح معابر برای جانبازان و معلولان ، بهبود فضای سبز و پارکها از جهات مختلف با کمک نیروهای جوان و مشتاق
7- تشکیل و تقویت کمیته ی میراث فرهنگی و حفظ اصالت شهری ( مانند استفاده از طرح های بومی و محلی در میدان ها و احیاء فرهنگ قنوت و قناعت ، حجاب پژوهی و بررسی مساله عفاف در اردکان )
8- احیای واقعی و کاربردی بافت تاریخی به منظور استفاده مردم به خصوص جوانان تازه ازداوج کرده با استفاده از وام های ارزان قیمت مصوب و کمک به حل مشکل امنیت و تخریب بافت تاریخی
9- حل مشکل اتباع بیگانه و ساکنان غیر بومی با راهکار علمی و عملی مانند ثبت نام الکترونیکی در هنگام کار
10- پی گیری ایجاد سازکار و زمان بندی مشخص برای هر پروژه قبل از شروع و اطلاع رسانی کافی به مردم و پاسخگویی توسط شهرداری
11- کمک گرفتن از توان نیروهای اردکانی در هر جای دنیا و در همه ی ابعاد مانند ابعاد علمی و مشاوره ای ، پزشکی ، سرمایه گذاری و…
12- ساماندهی سریع و جدی ورودی های شهر که وضع فعلی در شان اردکان نیست.
13- توسعه فضای سبز شهر با استفاده از باغات خصوصی موجود و تبدیل آن به بوستان های عمومی .
14- حل مشکل محدوده با آرامش منطق و طمانینه و استفاده از نقش مهم رسانه و ارتباطات
15- توسعه خدمات شهری مکانیزه و عدالت در توزیع آن و تسریع در بازیافت اصولی زباله
16- بهبود وضع تبلیغات شهری و پی گیری در اصلاح تلویزیون بزرگ شهر از جهات کمی و کیفی
17- و… .

کد نامزدی : 1265


حمید حاجی اسمعیلی اردکانی

من معلم و اندکی طلبه ام .....

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *