مهر ماه و جهاد فرهنگی

منتشرشده توسط حمید حاجی اسمعیلی اردکانی در تاریخ

مهر ماه را که می نگریم انبوه مناسبت ها خود نمایی می کند اما یاد دفاع و سنگر ، انسان را به فکر تغییر وضعیت پاسداری از دین و ناموس می اندازد که دیروز در سنگر جبهه فیزیکی و امروز در سنگر جبهه ی فرهنگی و علمی خود را نشان می دهد تا مناسبت هایی چون شهادت امام جواد و هادی علیهما السلام، شکست حصر آبادان ، شهادت سرداران شهیدی چون فلاحی ، نامجو ، فکوری ، کلاهدوز و جهان آرا ، عید قربان  ، شهادت آیت ا… اشرفی اصفهانی و روز مباهله مصداق این پاسداری باشد.

گرچه سالروز مبارک ازدواج  تنها زوج معصوم عالم علیهما السلام دلها را شاد می کند و به زندگی ها جهت و الگو می دهد و ولادت امام هادی علیه السلام سبب سروری وصف ناپذیر می شود ، یاد مولانا دل را به سراچه ی سخن رهبری می کند و از نی شنیدن را بهانه،  اما در این میان عرفه حال و هوای دیگری دارد چرا که مولای ما امام حسین علیه السلام آخرین نیایش ها را با معبود خود می کند تا لقاء نزدیک شود و محرم آغاز .

ولی  این حسین علیه السلام فرزند کسی است که غدیر را آفریده است غدیری که اگر قربانی هوا و هوس در آن بود  و مباهله را الگو قرار می داد دیگر نه ثقیفه بود و نه عاشورا  اما حسین علیه السلام آمده تا خود را فدا کند ،یک فدایی برای انقلابی فرهنگی .

صحبت از سنگر و انقلاب شد تا گفته شود اکنون زمان کار و جهاد در عرصه ی فرهنگ است و البته اقتصاد  ولی  اجمالا بحث فرهنگ اساسی تر است . امری که اگر اصلاح شد ، اقتصاد هم سامان می یابد  و این موضوعی است که این روزها  اردکان مذهبی فرهنگی ما با آن سخت دست به گریبان است .

آری ، عرصه ی فرهنگ تلاشی می خواهد جهاد گونه با الهام از این مناسبت های نیکو تا حدااقل اردکان بار دیگر به اصالت خود باز گردد و توجهی می خواهد با عزمی راسخ تا مسئولان نیز زمینه های این جهاد بزرگ را آماده سازند . امید آن که این مهم با الهام از مهر و مناسبت هایش محقق شود. این چنین باد.

دسته‌ها: مقالهنگاه

حمید حاجی اسمعیلی اردکانی

من معلم و اندکی طلبه ام .....

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *